14 AFLEVERINGEN VAN  CULTUREEL BERGEN  -  INTERVIEWS  MET KUNSTENAARS,  SCHRIJVERS, THEATERMAKERS, EDELSMEDEN EN  MUSICI

Met Martijn Mulder van Slotkwartier Egmond,

kunstenaar Martijn Engelbrecht, schrijver Sjoerd Kuyper,  kunstenaar Allard Kaai en zangeres Wies Kavelaar van de band 'Wies en de Liefde'.

Met musicus Marnix van der Poll,  bouwhistoricus Rob de Vries, kunstenaar Pé  Ox, schrijver Chris Houtman en  Hoofd Communicatie  van  Museum Kranenburgh  Angelika Besseling.

Met cineast Paul Hegeman,  DJ Tom Trago, kunstenaar Pauline Bakker, bouwhistoricus Rob de Vries, dorpsdichter Arij van Vliet en  Abt Gerard Mathijsen van de St. Adelbertabdij.

Met  galeriehoudster Hanneke Schlesch, poppen-speelster Ila van der Pouw, bouwhistoricus Rob de Vries, historicus Peter van den Berg, bestuurslid ARHolstfonds Olga Kruisbrink, literair vertaler Peter Bergsma,  HMS-organisator Perry Reitsma.

Met kunstenaar Marlijn Franken,  zangeres Marianne Selleger, bouwhistoricus Rob de Vries, Comité Kamp Schoorl, cabaretier Youp van het Hek en radiopresentatrice Karin van Bodegom.

Met Stichiting Luceberthuis voorzitter Henny Swaanswijk, kunstenaar Willem Weismann , bouwhistoricus Rob de Vries, festivalorganisator Agnes Audier, kunstenaar Willem Schotten en dominee Ruïnekerk Engele Wijnsma.

Met duo Duas Luas, Ton Mulders en Betty Borstlap, museumdirecteur Mariette Dölle,

bouwhistoricus Rob de Vries en   Kunstkamers-organisator / Eten bij de kunstenaar Harold van Gerenstein .

Met DJ / theatermaker Steven de Peven,

slagwerker Bastiaan Buissink en medailleur

Elles Kloosterman.

Met dichter Elly de Waard, DJ Dimitri Kneppers,  kunstenaar Ron Moret en  directeur Bibliotheek Kennemerwaard Erna Winters.

Met kunstenaar Gigja Reijnisdottir, dansdocent Angela Vriend, bouwhistoricus Rob de Vries en

celliste Irene van den Heuvel.

Met edelsmid Arnold Bakker, eigenaar Zee-aquarium Dirk Majewski, slagveldarcheoloog Cor Prins, gitarist Wouter Mooy en Karien Hilbers van de Eerste Bergensche Boekhandel.

met schrijfsrer Maria Smook-Krikke,

Pieter Bas Antoons  van Brouwerij Egmond,

bouwhistoricus Rob de Vries en Hoofd Educatie Museum Kranenburgh Laura Eijpe.

Andere videoprojecten

Terugblik en beeldfragmenten van het 75 jarig bestaan van het Kunstenaarscentrum Bergen KCB. Met de perikelen rond de gedwongen overgang vanuit de oude oorspronkelijke behuizing van het KCB naar een kleiner onderkomen in Museum Kranenburgh.

Deze door Marcus van Hoorn vervaardigde video geeft een beknopt tijdsbeeld weer van het Kunstenaarscentrum met de openingen, ledenvergaderingen, voordrachten en feesten die in de loop der jaren plaats vonden.

In het werk van Willem van Weeghel staat beweging als beeldend middel centraal.  Zijn kinetische objecten kenmerken zich door een serieel gebruik van beeldelementen waarvan de vorm doorgaans ondergeschikt is aan de beweging die zij uitvoeren. Identieke elementen met identieke bewegingsmogelijkheden vormen tezamen voortdurend veranderende structuren. Als dansers in een complexe choreografie.

De KCB expositie BETEKEND die niet doorging door de Corona-lockdown.

De Slag bij Bergen op 19 september 1799, ook wel de Slag bij Bergen-Binnen genoemd, was een Frans-Bataafse overwinning tegen de Britten en Russen, die enkele weken daarvoor in Noord-Holland waren geland, om de voor de patriotten gevluchte Oranje stadhouder Willem V in zijn macht te herstellen.

De reenactment  van deze slag  vond plaats in 2017. Dit is een  ingekorte versie van de oorspronkelijke registratie van de Slag bij Bergen